8 Tips over de psychologie van je klanten (waardoor jij meer online kunt verkopen)

Webshops beginnen langzaamaan de klassieke winkel voorbij te streven. Onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van de Amerikanen online shopping prefereert; een trend die de komende jaren enkel zal aanhouden. De vraag is dus niet meer of je je business online moet zetten, maar hoe je dat het beste aanpakt.

Hoewel webshops technisch verschillen van de klassieke winkel bedien je wel degelijk dezelfde klanten. Klanten hebben bepaalde gewoonten tijdens het shoppen, en online is dat niet anders. Laten we dus kijken wat deze gewoonten zijn en er ons voordeel mee opdoen.

Psychologie en online shopping

Meten is weten. In het informatietijdperk geldt dat nog meer dan voorheen. Idealiter weet je zowat alles over je gemiddelde klant – leeftijd, geslacht, woonplaats, inkomensniveau, opleidingsgraad en vooral de waarden die ze voorstaan. Als je deze informatie weet te bemachtigen kun je de juiste tactieken kiezen om een loyale klantenkring op te bouwen.

Maar wat triggert een klant nou? Wat zijn de magische tactieken die van een bezoeker een klant maken? In dit artikel geven we je enkele tips die altijd werken.

  1. Neem de eerste stap
    Als proactieve marketeer is het aan jou om de eerste stap te zetten en klanten warm te maken voor jouw producten of diensten. En in het tijdperk van “alles gratis” betekent dat vaak dat je ze iets moet geven in ruil voor hun waardevolle aandacht.

    Psychologisch onderzoek toont steeds weer aan dat als je mensen iets geeft ze zich verplicht voelen wat terug te geven. Bied een gratis trial van je dienst aan zodat je prospects verk(n)ocht raken, laat je klanten nieuwe producten testen en je klantenbestand zal je trouw blijven.

  2. Engageer je publiek
    Grote bedrijven maken een heel PR circus rond de lancering van een nieuw project of product. Zo voelt de klant zich onderdeel van het gebeuren en begint uit te kijken naar de lancering. Hoe meer de lancering nadert, hoe enthousiaster de klant wordt.

    Overtuig mensen deel te nemen aan de release van je product (kijk maar eens hoe goed Apple dat doet). In het social media tijdperk zijn de mogelijkheden eindeloos, je kunt Instagram contests organiseren of de lancering van een nieuw product aankondigen op Facebook en zo talloze prospects benaderen.

  3. Het ego van de klant
    De klant voelt zich graag uniek en gewaardeerd, niet slechts een nummer. That’s why you should exploit a customer’s ego and label him as special. Een fantastische manier om dit te doen is door hen aanbiedingen op maat te sturen. Bouw een mailinglijst op met belangrijke informatie zoals de geboortedatum van de klant en zend hem een mail op zijn verjaardag! De klant voelt zich gewaardeerd, jij kan je producten promoten en je bent weer helemaal top-of-mind na dit aangename contactmoment.

  4. Los hun problemen op
    Mensen kopen iets omdat ze een bepaald probleem willen oplossen. But sometimes the act of purchase itself involves a problem, and you need to be ready to solve it. A lot of people are not sure whether they would actually like the product once they see and feel it. For this reason, you should offer them a refund for unwanted items. Hetzelfde geld voor verzendkosten – het aanbieden van gratis verzending trekt 9 van de 10 mensen over de streep om tot kopen over te gaan.

  5. Schaarste
    Een van de oudste trucs uit het boek, maar nog altijd relevant. De makkelijkste manier om een potentiële klant aan te sporen actie te ondernemen is door een gevoel van schaarste te geven. Met woorden als “nog slechts 12 stuks over” of “op = op” geef je aan dat je product gewild en populair is. De klant moet actie ondernemen om zich te verzekeren van zijn exemplaar, en dat is net wat jij wil.

  6. Go with the flow
    Hoewel we onszelf graag als uniek beschouwen blijven mensen ergens toch kuddedieren. We houden van de laatste trends en ons koopgedrag volgt vaak de anderen.

    Ook bij deze tip komen je statistieken van pas. Welk product uit je webshop deed het het best dit jaar? Adverteer met “bestseller van 2018”. Klanten vallen hiervoor omdat er zo social proof wordt gegeven en de kwaliteit van je merk wordt bevestigd.

  7. Geef minpunten toe om je voordelen in de kijker te zetten.
    Niemand is perfect, dat weten jouw klanten ook. Soms is het goed om een klein nadeel te benadrukken, enkel om het te laten contrasteren met een nog groter voordeel. Een voorbeeld hiervan is wanneer iemand zegt: “Dit product is kost wat meer, maar de kwaliteit is uitstekend: je krijgt waarvoor je betaalt. Het is het geld meer dan waard.”

    En je zou het bijna vergeten, maar misschien wel het allerbelangrijkste is:

  8. Hou het rationeel.

    Psychologische trucs zijn dan wel handig, je wil natuurlijk wel de waarheid trouw blijven en je klant het beste bieden. Duidelijke informatie en specificaties zijn essentieel, want een goedgeïnformeerde klant is er twee waard. De meeste klanten gaan overstag als je ze betrouwbare informatie geeft zoals statistieken, onderzoek en oprechte testimonials.

Als je deze zaken weet te implementeren in jouw online business ben je goed op weg naar een succesvolle webshop. Heb je hulp nodig met het uitstippelen van jouw ideale online marketingstrategie en de uitvoering daarvan? We helpen je graag !

Volg & like ons:
20

Blijf op de hoogte:

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks tips, tricks en advies voor uw website, zo blijft u altijd op de hoogte;

Laat een reactie achter





Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om u de beste surfervaring aan te kunnen bieden. Indien u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten