Waarom belanden mijn e-mails in de spambox?

Hoewel het soms moeilijk is precies uit te vinden waarom je berichten in de spambox terecht komen, kunnen we je wel enkele tips geven om te voorkomen dat dit je in de toekomst nog eens overkomt.

1. Let op je onderwerp

Natuurlijk wil je dat mensen je mail openen, maar probeer geen al te schreeuwerige onderwerpen te gebruiken. Woorden en uitspraken als “Dit is geen spam”, “Verdien gemakkelijk geld”, “Gegarandeerde … ” of “Geen verplichtingen” zijn natuurlijk rode vlaggen voor spamfilters.

2. Vermijd WOORDEN IN HOOFDLETTERS en uitroeptekens!!!!

Logisch toch? Gebruik ook geen rode of onzichtbare, (bijv. wit op wit) letterkleur. Dat is de beste manier om onmiddelijk door de ontvangers van je mails als spam te worden gerapporteerd waardoor je e-mailadres op zwarte lijsten terechtkomt, zelfs al zou je door de spamfilters heen geraken. Het ziet er daarnaast ook zeer onprofessioneel uit.

3. Gebruik een betrouwbare ESP

De betrouwbaarheid van een E-mail Service Provider hangt af van de reputatie van de IP-adressen en de domeinen van hun clients. Als je communiceert door middel van een louche ESP, zul je ook worden geassocieerd met onbetrouwbare IP’s en domeinen en zullen je e-mails hoogstwaarschijnlijk in de junk folders terechtkomen.

4. Denk aan je links

Afbeeldingen en dan vooral afbeeldingen die linken naar een landing page zijn standaard geworden in bulkmails. Denk eraan om enkel te linken naar websites van goede kwaliteite domains or they might be flagged as fraudulent.

Probeer daarnaast URL shorteners te vermijden.

Spammers hebben deze zo vaak gebruikt dat de kans groot is dat ook jouw mails daardoor in de spambox komen.

5. Hou je e-mails kort

Ellenlange mails worden ook met argusogen bekeken door de spamfilter. Als je nou eenmaal een lange mail moét sturen, verdeel deze dan netjes in meerdere paragrafen zodat hij duidelijk leesbaar is voor je publiek.

6. Gebruik een betrouwbaar ogend mailadres

Deze heb je vast wel gehoord bij de sollicitatietips van de VDAB. Mailbox providers checken niet enkel de IP en het domein, ze leggen ook From field onder de loep. En je klanten zullen ook raar opkijken van kinderlijk ogende e-mailadressen.

Daarom moet je enkel duidelijke en betrouwbare namen gebruiken zoals jenaam@jouwdomein.com!

288cgs867g@mijndomein.com of account1@mijndomein.com zijn dus een no-go.

7. Voeg geen bijlagen toe

Tenzij het absoluut nodig is, voeg geen bijlagen toe aan je bulke-mails.

Zeker geen grote bestanden. De spamfilter zal bulkmails met bijlage bijna zeker oppikken.

Wat je wel kan doen is de bestanden uploaden in een cloudservice zoals Dropbox of Google Drive en de link in je e-mail zetten. De goede reputatie van deze bedrijven houdt je mail zeker uit de spambox.

8. Check je spelling

Niet enkel de spamfilters vallen hierover; je klanten vinden spelfouten ook niet aangenaam. Slechte spelling is een teken aan de want dat er zich louche inhoud in een mailtje kan bevinden.

Dus, als je niet gerapporteerd wil worden alszijnde spam, neem de tijd om een grondige spellingcheck te doen voordat je je e-mails verzendt, zeker als je een bulkmail stuurt naar enkele honderden klanten of prospecten.

9. Go through the spam checker

Neem even de tijd om je mailtje door een spamchecker te halen, zoals bijv. IsNotSpam.com. Het is gratis en checkt je e-mail op zaken die je over het hoofd zou hebben kunnen zien.

Om te zien of je IP al op de zwarte lijst staat kun je MXToolbox gebruiken, wij controleren elke dag onze IP’s om te zorgen voor een goede email deliverability.

10. Koop nooit e-maillijsten

Hoe verleidelijk het ook is om mailinglists te kopen voor prospecten, doe het niet, want ze helpen je business niet vooruit.

Deze lijsten zitten vol ongekwalificeerde mailadressen die je niet kunt verifiëren en die waarschijnlijk toch nergens naartoe leiden. Erger nog, deze lijsten zitten meestal vol onbestaande of niet meer bestaande adressen wat zorgt voor hoge bounce rates, d.w.z. dat de mail niet kan worden afgeleverd. Dit leidt dan weer tot eenn hoge kans op een warte lijst te komen.

Het loont zich dan ook altijd om kwalitatieve leads op te volgen, net zoals je in je business doet.

Samenvattend kunnen we concluderen dat, om niet in de spambox terecht te komen,  je het CLEAN moet houden, zowel in je schrijfstijl, spelling, bijlagen, als al de rest.

Volg & like ons:
20

Blijf op de hoogte:

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks tips, tricks en advies voor uw website, zo blijft u altijd op de hoogte;

Laat een reactie achter





Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om u de beste surfervaring aan te kunnen bieden. Indien u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten